Környezettudatos fejlesztés a Fáy András Általános Iskolában
Közel hetven millió forint európai uniós támogatással és a fenntartó Fót Város Önkormányzat hozzájárulásával valósult meg a „fóti Fáy András Általános Iskola és Óvoda energetikai korszerűsítése”, melynek keretében technológiai újdonságként a hőenergiát faapríték tüzelésű kazán állítja elő. A beruházás célja olyan megújuló energiaforrás alkalmazása, mellyel jelentős megtakarítás érhető el, és amely a város társadalmi felelősségvállalása szempontjából is kiemelt jelentőségű.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közép- Magyarországi Operatív Programja keretében finanszírozott projekt munkálatai 2013. márciusában kezdődtek és 2014. január végéig zajlottak. Ez sok türelmet és együttműködést kívánt az intézménytől és a kivitelezőtől egyaránt. A kivitelezés készre jelentését követően sikeresen lezárult a műszaki átadás- átvételi eljárás. A projekt során minden tervezett fejlesztési elemet sikerült megvalósítani. Az alkalmazott technológiával, gazdaságos beruházás keretin belül az iskola hosszú távú automatikus és megbízható üzemeltetésű lett. A megvalósult műszaki tartalom kiválasztása során kiemelt szempontot jelentett a beruházás időtállósága.
A beruházás során megépült a kazán elhelyezésére szolgáló kazánház, a faapríték tároló valamint gépészeti rendszer. A tervezett rendszer teljesen automatikus működést tett lehetővé. Az önkormányzat tervei között szerepel, hogy a folyamatos tüzelőanyag ellátáshoz szükséges faaprítékot saját ellátásban biztosítsa a kazán működtetéséhez. A saját forrásból történő tüzelőanyag biztosítása eléréséig azonban a kereskedelmi forgalomban kapható faaprítékkal kell üzemeltetni a rendszert. A fóti iskola fejlesztésének megvalósulása követendő lehet más intézmények energiatudatos fejlesztésének megvalósítása során is. A fejlesztés(ek) eredményeként jelentős mértékű üzemeltetési költség megtakarítás és káros anyag kibocsátás csökkenés jöhet létre, mely közvetlenül és közvetve is hatással lehet a helyiek és a környező települések lakóinak környezettudatos gondolkodásának kialakításában.