Lakcímbejelentés és lakcímkártyával kapcsolatos ügyintézés

Letölthető dokumentumok:
meghatalmazás
szállásadói nyilatkozat

Lakcímbejelentés és lakcímkártyával kapcsolatos ügyintézés

A Magyarország területén élő, a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény hatálya alá tartozó polgár köteles beköltözés vagy kiköltözés után három munkanapon belül lakóhelyének címét nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni. A polgár lakóhely létesítését, vagy annak változását az új lakcíme szerint illetékes jegyzőnél vagy bármely járási hivatalnál jelentheti be.

A Fóti Közös Önkormányzati Hivatal szervezetén belül a lakcímbejelentés ügyében a jegyző megbízásából a Hatósági Osztály jár el.

A lakcímbejelentés ügyintézésének módja

A lakcímbejelentési kötelezettségét a polgár személyesen, törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti.

  • Személyazonosság igazolására alkalmas okmány (érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély)
  • Az ügyintézéshez kitöltött, a bejelentésre kötelezett, valamint a szállásadó aláírását is tartalmazó lakcímbejelentő lap szükséges, melyen a szállásadó lakcímét és szállásadói minőséget is jelölni kell (tulajdonos, bérlő, haszonélvező).
  • Nincs szükség a szállásadó általi hozzájárulásra, ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal, vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. Ebben az esetben az okiratot a lakcímbejelentő lappal együtt kell benyújtani.
  • A kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezett személy lakcímbejelentését szülője, gyámja, illetve gondnoka (együtt: törvényes képviselője) teljesíti.
  • Kiskorú esetén a kiskorú személyi igazolványának bemutatása, ha nem áll rendelkezésre, akkor születési anyakönyvi kivonatának bemutatása, valamint gyámhatósági határozat szükséges a törvényes képviselői jogosultság igazolására.
  • A 14. életévét betöltött kiskorú tartózkodási helyét törvényes képviselője nélkül, saját maga is bejelentheti.

 

Csatolandó mellékletek

  • Korábbi lakcímigazolvány(ok), amennyiben rendelkezik(nek) vele.
  • Több tulajdonos esetén a tulajdonostársak hozzájárulását a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó írásbeli nyilatkozatával igazolja.
  • Amennyiben meghatalmazott jár el, a fentieken kívül a meghatalmazott személyazonosságát igazoló hatósági igazolványa, lakcímigazolványa, meghatalmazás az ügyintézésre vonatkozóan, valamint a kérelmező által kitöltött és saját kezűleg aláírt lakcímbejelentő lap.
  • Gondnokolt esetén gondnokságot elrendelő jogerős bírói végzés.

 

Eljárásban vizsgálandó kérdések és az eljárás menete

A lakcímbejelentés tárgyát képező ingatlan tulajdoni lapja alapján az ügyintéző megbizonyosodik a szállásadói jogosultságról. A hiánytalanul kitöltött, és aláírt lakcímbejelentő lap átvételi elismervény példányát az ügyintéző visszaadja az ügyfélnek, majd a központi személyiadat- és lakcímnyilvántartásban rögzíti a változást, ezt követően továbbítja a bejelentő lapot a Pest Megyei Kormányhivatal Dunakeszi Járási Hivatal Okmányirodai Osztálya felé a lakcímkártya kinyomtatásának céljából. A nyomtatást követően az okmányiroda a kívánt címre postázza az ügyfél lakcímkártyáját.

 

Egyéb információk

A lakcímmel kapcsolatos ügyintézés helye: a Fóti Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálati Iroda (cím: 2151 Fót, Vörösmarty tér 1.)
A lakcímbejelentéshez papíralapú formanyomtatvány szükséges. A Lakcímbejelentő lap díjmentesen beszerezhető a lakóhely szerint illetékes jegyzőtől, valamint bármely járási hivatalnál.
A lakcímbejelentés ténye önmagában a lakás használatához fűződő, valamint egyéb vagyoni jogot nem keletkeztet, és nem szüntet meg.

 

Szállásadó:

az a személy, aki jogosult egy természetes személynek valamely lakás vagy lakás céljára szolgáló egyéb helyiség használatát biztosítani. Szállásadó továbbá a lakcímbejelentési eljárásban a befogadott polgár tekintetében a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X.26.) Korm. rendelet 33.§-ában felsoroltak.
A szállásadó személyes megjelenésére nincs szükség, amennyiben a lakcím bejelentő nyomtatványt aláírta.
A szállásadói jogosultság ellenőrzéséhez szükséges a bejelentkezésben érintett lakcím helyrajzi számát megadni.
Lakóhely újabb lakóhely létesítése nélkül nem szüntethető meg. Tartózkodási hely létesítésének feltétele a lakóhely megléte.
Településszintű lakcím annak a polgárnak jegyezhető be, aki a nyilvántartásban „lakcím nélküliként” vagy „érvénytelen” lakcímadattal szerepel és új lakóhelyet nem jelent be.
A lakóhely változásának és a tartózkodási hely újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetésének bejelentésére egyidejűleg is sor kerülhet, az új lakóhely szerinti illetékes jegyzőnél vagy bármelyik járási hivatalnál.
A tartózkodási hely megszűnésének bejelentéséhez, valamint a tartózkodási hely megújításhoz szükséges, hogy a bejelentő a bejelentéskor érvényes tartózkodási hellyel rendelkezzen.
A tartózkodási helyet annak változatlansága esetén 5 évente szükséges megújítani, amely csak az 5 éves időtartamon belül kezdeményezhető, annak lejárta után igazolási kérelem nyújtható be. Ennek elmaradása esetén a tartózkodási helyként nyilvántartott cím megszűnik.

 

ELJÁRÁSI ILLETÉKEK, FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGEK:

Illetékmentes.

 

ÜGYINTÉZÉSI HATÁRIDŐ:

A lakcímbejelentés ügyintézési határideje – ha a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott – automatikus döntéshozatal esetén huszonnégy óra, sommás eljárásban 8 nap, teljes eljárásban hatvan nap.

 

Vonatkozó jogszabályok

  • A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény
  • A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról kiadott 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet
  • Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
  • Az eljárás az illetékről szóló 1990. évi XCIII tv